טקס קבלת פנים לסנוניות: מיסיון סן חואן קפיסטראנו, קליפורניה

סנוניות אוהבות לקנן ביישובי אדם, ולעתים קרובות אנשים משמידים את קיניהן, ביבנה כמו במקומות אחרים. המאמץ להגן עליהן הוא מבצע נדיר ומסובך, שבישראל פותח במיוחד בשוהם ובזיכרון יעקב, וכעת מתגבש גם ביבנה. המפתח להגנה על הסנוניות הוא שילוב בין חינוך הדור הצעיר, הפצת חומרי הסברה, אירועי הסברה לקהל הרחב במעמד נכבדי המקום, ולעתים גם פעולה בשטח. בכל התחומים אפשר ללמוד הרבה מהמיסיון של סן חואן קפיסטראנו.

המיסיון נבנה בדרום קליפורניה ב-1776, וכיום הוא חלק מעיירה בת 36,000 תושבים. סנוניות מהמין האמריקני סנונית הצוקים אימצו את המיסיון כמקום קינון. סנוניות אלה נודדות בין אמריקה הדרומית לאמריקה הצפונית והן מקננות במושבות צפופות. ב-1910 התמנה ג'ון או'סאליבן לכומר במיסיון, וכך הוא סיפר שני עשורים מאוחר יותר:

"יום אחד לפני כמה שנים עברתי מתחת למלון בצד המערבי של כיכר העיירה, והנה בעל המקום עומד שם עם מוט ארוך ומנתץ את קיני הסנוניות שהיו תחת המזחילה [צינור הניקוז בקצה הגג]. הציפורים האומללות היו שרויות בבהלה נוראה, משגרות את עצמן לכאן ולשם, מעופפות וצורחות על בתיהן ההרוסים.

'מה לכל הרוחות אתה עושה?' שאלתי.

'ובכן,' ענה הוא, 'הציפורים המטונפות האלה הן מטרד, ואני נפטר מהן.'

'אבל לאן הן יילכו?' המשכתי.

'אני לא יודע ולא אכפת לי,' הוא השיב. 'אבל אין להן מה לחפש פה, להרוס את הרכוש שלי.'

'אם כך בואו, סנוניות,' צעקתי, 'אני אתן לכן מחסה. בואו למיסיון, יש שם מקום לכול!'

ובאמת הן קיבלו את דבריי, וכבר למחרת בבוקר הן היו עסוקות בבנייה תחת חדר כלי הקדושה המשוקם של כנסיית האב סרה."

כך, בעיירה נידחת בקצה ארצות-הברית, עשרות שנים לפני שגופי שמירת הטבע הקימו מקלטים כאלה, האב או'סאליבן הקים מקלט קינון לסנוניות. אמנם הגנה על ציפורים מפני ציד כבר התגבשה בחקיקה האמריקנית כמה שנים קודם לכן – בעיקר לשם שימור של מה שנתפס כמשאב כלכלי, אך במקרה הזה החמלה היא שהניעה את או'סאליבן הקדוש (התואר הוענק לו על-ידי הכנסייה הקתולית).

בספרו על המיסיון טוען האב או'סאליבן שהסנוניות מגיעות בכל שנה ב-19 במרץ, הוא יום יוסף הקדוש. כך נהפך יום החג הנוצרי ליום קבלת הפנים לסנוניות (רעיון דומה, בצביון יהודי, אומץ בירושלים בטקס קבלת הפנים לסיסי החומות בכותל המערבי, החל משנת 2008). הטקס בסן קפיסטראנו ושיבת הסנוניות הביאו למקום המוני תיירים וזכו לייצוגים רבים בתרבות הקליפורנית. למשל, בספר לגילאי 9-6, "שיר הסנוניות", מספר ליאו פוליטי על בן מהגרים הלומד על הסנוניות מפי הגנן הקשיש של המיסיון, ומתפעל מהן עד כדי כך שהוא מחליט להקים עבורן גן מזמין משלו. ביום יוסף הקדוש לובשים התושבים בגדי חג וממתינים לסנוניות שישובו – והן אינן מאכזבות. ספרו של פוליטי פורסם לראשונה ב-1948, זכה בפרס קלדקוט היוקרתי לספרות ילדים והודפס שוב ושוב. הספר מומלץ על-ידי מערכות חינוך ומשמש כבסיס לשיעורים בבתי-ספר יסודיים ובגני ילדים. הספר ומערכי השיעור הנלווים אליו אינם מתאימים לתרגום ישיר ולשימוש במערכת החינוך הישראלית בגלל הבדלים תרבותיים גדולים בין ישראל לדרום קליפורניה, אך ספר מקומי דומה עשוי להיהפך למשאב חינוכי חשוב.

טקס קבלת הפנים לסנוניות עדיין מתקיים בסן חואן קפיסטראנו מדי שנה (מלבד שנת הקורונה האחרונה), ולצד הטקס מתקיים "מצעד סנוניות" ענק שרובו אמנם לא קשור לסנוניות. במחצית השנייה של אוקטובר מתקיים גם אירוע קטן יותר של פרידה לשלום מהסנוניות. ואולם שינויים אקולוגיים המצמצמים את אוכלוסיית הסנוניות באזור, ריבוי מבנים המאפשר לסנוניות לקנן במקומות אחרים, וגם השיפוצים במבני המיסיון המתפוררים – כל אלה הביאו לצמצום ולבסוף להכחדה של אוכלוסיית הסנוניות המקננות במיסיון. בשנת 2012 פתח המיסיון מבצע להשבת הסנוניות, בהנחיית צ'ארלס ר. בראון, מומחה לסנוניות הצוקים. המבצע כלל שידור של קריאות חיזור של סנוניות, והתקנת קינים מלאכותיים (שנוצקו בתבנית של קן מקורי של סנונית הצוקים) על קיר שנבנה לשם כך.

הצלחתו של מיזם ההשבה מוגבלת בינתיים לזוגות אחדים. עם זאת, המאמץ החינוכי במקום ממשיך: המיסיון מפעיל מרכז מידע והסברה על סנוניות, במאמץ לשכנע את הציבור להניח לסנוניות לקנן בבניינים שונים ואף לקבל את פניהן בברכה. אף-על-פי שהמאמצים האלה כרוכים במרכיבים תרבותיים הזרים לישראל, אפשר לתרגם את כולם לתנאים המקומיים.

מקורות נבחרים

Swallows Legend. Mission San Juan Capistrano. http://www.missionsjc.com/about/swallows-legend/

Swallows Watch 2018: Episode 1. MissionSJC, YouTube. Feb 23, 2018. Video, 03:32 min. https://www.youtube.com/watch?v=UctouTHSJ2g

Saunders, Charles Francis, and St. John O'Sullivan. Capistrano Nights: Tales of a California Mission Town. New York: Robert M. McBride & Co., 1930. Chap. 10, citing pp. 194-195. https://archive.org/details/capistranonights00saun/mode/2up


פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 3.2.2021.

Share