מה בין הסיסים לטסיות ביבנה?

אוויר ערים

בכל עיר נורמלית בישראל האוויר האביבי רוחש סיסי חומות, והאקרובטיקה הצרחנית שלהם בין הבניינים בשעת בין-הערביים היא מהמחזות המהפנטים שיש לעיר להציע. יבנה איננה עיר: לא בית-קולנוע ולא סיסים. נכון שלפעמים השמים מתמלאים בהמוני סיסים מוקדם בבוקר, אך אלה הם כנראה סיסי אשדוד העוברים מעלינו ליעד מרוחק, ואחר-הצהריים עוברים לעתים סיסים החלטיים בכיוון ראשל"צ. כשכל אלה עוזבים, לא נותרים אצלנו אלא סיסים אחדים, במיוחד מעל מזרח יבנה – לכל היותר כ-8 סיסים בלבד באביב 2021. נטייתם להתרכז מעל שכונות ותיקות מרמזת שאולי זוגות אחדים מצאו חללי קינון בבניינים עתירי חורים וסדקים. כדי לאתר קן בודד, עיניך צריכות לפנות לעבר חור אקראי בקיר בשבריר השנייה הנכון, ומזל כזה טרם נפל בחלקי.

ציד משותף

חשד לקינון סיסים ביבנה הסתמן באביב האחרון גם באזור אחר, דרך זיקה מפתיעה לטסיות הבתים. מקננים או לא, סיסים אחדים התחברו ללהקת הטסיות. זה איננו חיבור צפוי, כי הטסיות מתרכזות בשכונה חדשה בדרום העיר, בבניינים שקירותיהם חלקים ועוינים לסיסים. החיבור בין שני המינים לא היה מיידי, אף-על-פי שהטסיות והסיסים הגיעו לאזור פחות או יותר יחד: להקה ראשונה של טסיות ראיתי צדה מעל אתר הקינון שלה בדרום העיר ב-23 בפברואר 2021, ורביעיית סיסים ראשונה ראיתי צדה מעל מזרח העיר ב-27 בפברואר (פרטים משני המינים ראיתי גם במועדים מוקדמים יותר, אך הם לא השתהו בשטח). רק ב-17 במרץ ראיתי שני סיסים ראשונים באזור הריכוז העיקרי של הטסיות, צדים חרקים בחברתן. הציד המשותף נהפך לתופעה שגרתית בשעות אחר-הצהרים או הדמדומים, במשך כל האביב עד 8 ביוני. צריך להדגיש כאן שבאזור הקינון יש חיגור אווירי: הטסיות צדות בעיקר בגובה 120-18 מטרים מהקרקע, סנוניות הרפתות צדות בעיקר מתחת לטסיות ובשכבה צרה של חפיפה בין שני המינים, והסיסים צדים כמעט אך ורק בין הטסיות.

סיס על קן טסית

אם יש באוויר אזורים הומים מחרקים מעופפים אז ציד משותף הוא תופעה מתבקשת, אך ב-26 במרץ ראיתי לראשונה סיסים שלא רק העבירו את אחר-הצהרים בחברת הטסיות באוויר הפתוח מעל דרום יבנה אלא גם נכנסו איתן לגומחות הקינון שלהן. רוב טסיות יבנה מקננות בבניינים שונים ברחוב אחד, רבות מהן בגובה שש קומות, בתחתית בליטה צרה בקיר. אחד מטקסי הדמדומים של הטסיות כולל כניסה לאחד מאזורי הקינון האלה והיצמדות לקיר לרוחבו בסמוך לתקרה, ליד הקינים ולעתים על קן ממש. 30-20 טסיות עשויות לעמוד כך בשורה צפופה על הקיר האנכי במשך כמה דקות לקראת הערב. ב-26 במרץ הצטרפו אליהן לפחות שלושה סיסים שנכנסו אל גומחות הקינון של הטסיות, ועשרות פעמים נגעו-לא-נגעו בנקודת ההתאספות של הטסיות בין הקינים, ואולי גם בקינים עצמם. ראיתי את התופעה הזו בחמש תצפיות בין התאריכים 25-4 באפריל (עם זאת, תעופת סיסים בין בנייני הקינון של הטסיות בגובה הקינים הייתה תופעה שגרתית עד 8 במאי, ומכיוון שיש קינים של טסיות גם בצדם השני של הבניינים, ייתכן שהסיסים התקרבו לקינים שלא ראיתי). באחת מאותן תצפיות אף הבחנתי פעמיים בטסית היוצאת מתוך קן בתגובה לסיס שנתלה לרגע קצרצר על הקן שלה. זמן רב מאוחר יותר, ב-9 ביוני, הופתעתי לראות ארבעה סיסים בוחנים מקרוב קיני טסיות גם במושבה שלא צפיתי בה בשיטתיות – מושבת קינון שהוקמה באביב זה במרחק 575 מטרים מקצה מושבת הקינון העיקרית.

קינון? לא קינון?

מובן מאליו שחשדתי שהסיסים מתעניינים בקיני הטסיות, אולי לקינון ואולי ללינה, או שלכל הפחות הם בחנו את קיני הטסיות ודרך אגב מצאו סדק בקיר ללון בו. ואולם ב-4 באפריל הצלחתי לאתר בדמדומים המאוחרים – 23 דקות לאחר השקיעה(!) – שני סיסים שעלו ממושבת הטסיות לגובה 100 מטרים ועפו בהחלטיות צפונה. הצלחתי להבחין בתופעה כזו חמש פעמים בין התאריכים 23-4 באפריל, ועיניי עדיין כואבות מהניסיונות האלה לאתר את הציפורים הקטנות על רקע שמים כמעט חשוכים. ממילא קשה לאתר את מקום הלינה של מעופפות מהירות (עד כה טרם הצלחתי לאתר אפילו מקום לינה מובהק אחד של טסית!), אך חמש התצפיות בסיסים העוזבים את האזור בדמדומים המאוחרים לפחות מרמזות שהסיסים רק בחנו את מושבת הטסיות ולא השתקעו בה.

הטסיות המעופפות בין בנייני הקינון ונוחתות עליהם בשורה אינן עוסקות שם בציד אלא בפעילות חברתית, והסיסים שהתערבבו בשורות הטסיות האלה בהחלט לא הגיעו לשם לצוד חרקים. קשה לומר אם הסיסים הצטרפו לפעילות החברתית של הטסיות, אך נגיעותיהם העדינות בקיני טסיות וההיתלות על הקינים מעידות לכל הפחות על התעניינות בהם. באזור זה של בניינים חדשים, סביר להניח שאין לסיסים אפשרויות קינון, וקיני הטסיות עשויים אפוא להיראות לסיסים כפתרון מושך.

מעבר ליבנה

קינון סיסי חומות בקיני טסיות הבתים הוא תופעה מוכרת, גם אם לא שכיחה. בשוהם צפה רוני קינדרמן פעמים רבות בסיסים המתעניינים בקינים ריקים של טסיות. בשנת 2012 קינדרמן אף ראה סיסים הנכנסים לשני קינים שונים במשך יומיים. לדבריו, באחד הקינים הרחיבו הסיסים את פתח הכניסה של קן הטסיות, ולקראת החשיכה נכנס סיס לקן (תיעוד וידיאו מ-30 במרץ מופיע למטה בתגובות). קינון סיסים בקיני טסיות מוזכר לא פעם גם בספרות המקצועית. המאמר המאוחר ביותר שמצאתי על התופעה הזו סוקר פרסומים אחרים בנושא מאירופה, ומצוינים בו בסך הכול שמונה מוקדים מקומיים של קינון סיסים בקיני טסיות. ובעצם השתלטות סיסים על קיני טסיות היא לכאורה מהלך צפוי. לא זו בלבד שהסיס כבד פי 3-2 מהטסית ולכן אינו אמור להתקשות בסילוקה מביתה, גם סביר להניח שהסיס הגיע לאתר הקינון בתאריך מוקדם יותר מהטסית, והוא יכול אפוא להשתלט באין מפריע על הקן הישן שלה.

מעבר לתועלת הברורה לסיסים שכבשו לעצמם פתרון דיור בשכונה צחיחת-חורים, גם זיקה חברתית עשירה יותר בין סיסים לטסיות היא אפשרות מוכרת. באירופה הם מסתדרים ביניהם יפה באתרי קינון מלאכותיים הכוללים קיני טסיות מלאכותיים שהוצמדו לתיבות קינון לסיסים. צוות חוקרים שבדי אפילו מזכיר מקרה של סיס שהפגין התנהגות הורית כלפי פרחון טסית במצוקה – סיוע (התנהגות אפימלטית) או התעניינות בהאכלת הפרחון.

בקיצור, אולי באביב הזה כמה סיסים רק הסתחבקו עם הטסיות ובחנו את ערך הנדל"ן בדרום יבנה, אך ייתכן שזוהי תחילתה של ידידות מופלאה (או טפילות מופלאה). עתיד התופעה המיוחדת הזו נמצא בידי התושבים שהטסיות מקננות ליד חלונותיהם. הניחו לטסיות ולקיניהן – ואולי תקבלו סביב ביתכם שכבת מגן כפולה של ציידי חרקים מעופפים. ובדרך גם תהפכו את יבנה לעיר אמיתית, עם סיסים משלה.

מקורות שהוזכרו

Willy Raitière et Patricia Audureau, "Un Couple de Martinets Noirs Apus apus Nichant dans un Nid d’Hirondelle de Fenêtre Delichon urbica," Ar Vran 21, no. 2 (Décembre 2010): 19-20.

Olle Tenow, Torbjörn Fagerström and Cris Luengo, "Indication of an Interspecies "Spill-Over" Reaction in Common Swift Apus apus," Ornis Svecica 19 (2009): 236-233.

תודה לרוני קינדרמן על הדיווח משוהם.


פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 3.7.2021.

Share