ממתינים שהערפל יתפזר

בוקר רביעי של ערפל כבד באזור. בשיא הערפל לא יכולתי לראות בניין הנמצא במרחק 45 מטרים ממני, ואפילו פנסי מכוניות הופיעו מתוך האוויר העכור רק במרחק כ-80 מטרים. הציפורים באוויר הזה ספק עפות ספק שוחות, וקולן חודר את הערפל בקלות כשחזותן סמויה לחלוטין מן העין.

המחקר אינו מקדיש תשומת-לב להתנהגות ציפורים בערפל (נושאים חריגים שנחקרו הם עיכוב הנדידה של עופות דואים בערפל והתנגשות ציפורים נודדות בלילה בבניינים מוארים אפופי ערפל). לא ברור אפוא למה לצפות בימים מעורפלים. בבוקר הערפל הראשון, ב-3 בינואר, להקת יוני בית שגדלה בהדרגה עד כ-75 פרטים עשתה מחווה ערפלית כשהסתחררה מעל לב העיר במשך 20 דקות לפחות בלי לעזוב. בבקרים רגילים, חלק מיוני יבנה נוהגות להסתחרר לפני שהן יוצאות דרומה לפעילות מחוץ לעיר – התנהגות שנראית כמעין חימום לקראת המסע היומי הגדול; אך בדרך-כלל הסיבובים אינם מתמשכים מעבר לדקות אחדות. סחרור ממושך עשוי אפוא לבטא היסוס מיוחד לנוכח הראות המוגבלת. אמנם ככל הנראה רוב היונים פשוט ממתינות על הגגות להתפזרות הערפל. הבוקר יצאתי לנחל יבנה וראיתי רק שתי להקות בדרכן דרומה, לעומת עשרות להקות בבוקר רגיל – ספק משום שיוני העיר לא המריאו, ספק מפני שלא יכולתו להבחין בהן כשעברו בעומק הענן. עם זאת, כמה להקות שנותרו דוממות על הגגות אפילו לקראת 10:00 מעידות שיונים רבות ויתרו על ארוחת הבוקר.

בערפל הכבד של הבקרים האלה, הראות עדיין אינה גרועה עד כדי כך שהיא צפויה להשפיע על פעילות הציפורים שכבר הגיעו לשטח או שממילא לנות ליד אתרי פעילותן היומית. דרורי הבית, הנחליאלים הלבנים והצוצלות אכן נראו הבוקר פעילים כרגיל. עם זאת, רוב המאינות המצויות לא ירדו לרעות אלא עמדו בנוצות מנופחות על מוטות מוגבהים, בעוד המים מתעבים ומטפטפים בתחתית מקומות עמידתן.על פני הדברים נראה שאם הערפל צריך להשפיע על פעילותו של מישהו, סנוניות נמצאות כמעט בראש הרשימה כי עכירות האוויר מקשה על ציפורים הן באיתור חרקים מעופפים הן בעקיפת מכשולים תוך כדי תנועה מהירה. עד כמה שיכולתי לראות הבוקר בהצצה לאתר הלינה של סנוניות הרפתות (הסתפקתי במבט מבחוץ בלי להיכנס לאתר, כי הסנוניות אינן רגילות לנוכחות אדם מוקדם בבוקר – תצפית מקרוב עלולה להבהיל אותן) רוב האוכלוסייה לא יצאה לשטח בערפל. עם זאת, כמה עשרות סנוניות הסתובבו ליד נחל יבנה, מופיעות כחזיון תעתועים ונעלמות מיד באפרוריות הסמיכה. רוב הסנוניות הסתחררו יחד בקולי קולות ולא עסקו אפוא בציד, אך חלקן עופפו בשקט לכיוונים שונים – כלומר התעסקו בחרקים בלתי נראים לעיניי.

יוני הבית ממתינות להתפזרות הערפל (צילום: אריאל צבל)
יוני הבית ממתינות להתפזרות הערפל
יוני הבית ממתינות להתפזרות הערפל (צילום: אריאל צבל)
יוני הבית ממתינות להתפזרות הערפל
סנוניות הרפתות עפות בלי לצוד מבעד למסך של טיפות זעירות (צילום: אריאל צבל)
סנוניות הרפתות עפות בלי לצוד מבעד למסך של טיפות זעירות
סנוניות הרפתות צדות בערפל (צילום: אריאל צבל)
סנוניות הרפתות צדות בערפל
סנוניות הרפתות צדות בערפל (צילום: אריאל צבל)
סנוניות הרפתות צדות בערפל
מאינות מצויות מחרימות את המדשאה בערפל (צילום: אריאל צבל)
מאינות מצויות מחרימות את המדשאה בערפל
מאינות מצויות מחרימות את המדשאה בערפל (צילום: אריאל צבל)
מאינות מצויות מחרימות את המדשאה בערפל
עורב אפור מבעד לערפל (צילום: אריאל צבל)
עורב אפור מבעד לערפל

פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 6.1.2021.

Share