סנוניות: המשמר השכונתי של יבנה, היחידה האווירית

ביבנה חורף כעת נץ מצוי, וליתר דיוק גברת, כלומר נצה מצויה. הנצה מוסתרת בעצים במשך רוב שעות היום, אך מדי פעם היא עולה מעל עצים וגגות, בדרך-כלל עם פמליה של עורבים שכמעט משתנקים מרוב כעס כשהם מאתרים אותה באוויר. לעורבים יש עניינים לא סגורים משלהם עם הנצה, ואגב כך הם מגוננים בלי כוונה על כל ציפורי השיר הקטנות שהנצה מאיימת עליהם ברצינות; עד שהיא אינה נפטרת מהעורבים, אין לה סיכוי לצוד.

התגודדות של עורבים סביב נץ שגודלו דומה לגודלם היא עניין אחד, והתגודדות סנוניות שהן מטרה להתקפת ציד מצד הנץ היא עניין אחר לגמרי: הטרדה משטרתית לעומת משמר השכונה. סנוניות הן מתגודדות ידועות ומוכרות סביב דורסים, אך איני זוכר שזכיתי לראותן מתגודדות לפני שהגעתי ליבנה, עיר הסנוניות. היום ב-15:23 שמעתי אזעקת עורבים מעל דרום-מזרח העיר, והנצה התרוממה שם ללא העורבים אך עם ליווי של 40 סנוניות הרפתות. הסנוניות יצרו כדור נסער של תנועה שרובו מתגלגל מעל הנצה, ולפחות שתי סנוניות אמיצות צללו בתקיפות לעבר הדורסת הכבדה מהם פי 15 בערך. המקרה אירע הרחק ממני ואולי ההתרשמות שלי מוטעית, אך נדמה לי שהסנוניות הצוללות כמעט נגעו בנצה. היא לא הגיבה לתוקפות, והתקרית הסתיימה בשלום.

זוהי התגודדות הסנוניות ה-19 שרשמתי ביבנה עד כה. בכולן השתתפו סנוניות הרפתות. ככל הנראה נלוו אליהן לעתים גם טסיות הבתים, אך רק ברקע, במעין ענן ליווי מאחורי הדורס; צלילה ישירה על דורסים ראיתי רק מצד סנוניות הרפתות.

התגודדות סנוניות סביב נץ מצוי רשמתי רק פעם אחת נוספת, לפני כמה ימים, כנראה סביב אותה נצה מצויה שראיתי היום. בעונת הנדידה (23.9.2020) זכה נץ ממין אחר, נץ קצר-אצבעות, בליווי של 70 סנוניות מעל העיר. צייד ציפורי שיר אחר, בז עצים, ספג התגודדות לעיניי בשני מקרים, ובאחד מהם (30.6.2020) ההתגודדות התרחשה סביב בז שהתרומם מריכוז הסנוניות כשאחת מהן לכודה בטפריו. ברוב המקרים (11) מושא ההתגודדות שראיתי היה בז מצוי; אני אפילו לא בטוח שתיעדתי את כל מקרי ההתגודדות סביב בזים מצויים, שבמשך הקיץ הרבו לדאות באזור לינה וקינון של סנוניות וטסיות. הבזים המצויים אינם מתמחים בציד ציפורי שיר והם נראים כמו מטרה נוחה להתגודדות, אך למעשה גם הם מסוכנים לסנוניות: ב-6.10.2020 ראיתי בז מצוי צולל (ללא הצלחה) לתוך להקת סנוניות צפופה שעסקה בציד חרקים נמוך מעל מדשאה קטנה. התגודדויות נוספות רשמתי סביב בז ממין שלא זיהיתי, וכן סביב עורבני וגם יונק אחד נכבד: חתול בית שנכנס למתחם של מושבת הלינה.

מבין 19 התצפיות שציינתי, רק המקרה שאירע היום וההתגודדות הנוספת סביב אותה נצה בתחילת החודש אירעו באופן מובהק מחוץ לעונת הקינון. ריבוי המקרים דווקא בעונת הקינון אינו מפתיע; כמה מחקרים התפרסמו על התופעה הזו בסנוניות, ובפוסט הבא אספר עליהם.

אין טעם לצלם התגודדות המתרחשת במרחק חצי קילומטר ויותר. אז במקום זה קבלו את מנוחת הלוחמות, יבנה 7.12.2020

פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 9.12.2020.

Share